Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - logo

Informacja o projekcie unijnym

Tytuł projektu: "Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła)  - w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem)"

Nr projektu: POIS.03.01.00-00-0053/19
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w wys. 587 297 822,46 zł brutto.
Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 1 132 005 519,33 zł brutto.

Przedmiotem projektu w ramach podpisanej Umowy o dofinansowanie jest budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) o długości ok. 29,67 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T.

Projekt jest realizowany w systemie Projektuj i Buduj w ramach 3 zadań:

  • Zadanie A: od węzła „Nisko Południe” (bez węzła) do węzła „Podgórze” (bez węzła) o długości 11,15 km)
  • Zadanie B: od węzła „Podgórze” (z węzłem) do węzła „Kamień” (bez węzła) o długości 10,33 km
  • Zadanie C: od węzła „Kamień” (z węzłem) do węzła „Sokołów Małopolski Północ” (z węzłem) o długości 8,19 km.

Początek budowy drogi ekspresowej S19 przyjęto w km 419+150,00 na terenie gminy Nisko w powiecie niżańskim, gdzie projektowana droga łączy się z innym odcinkiem budowanej drogi ekspresowej S19 i biegnie nowym śladem omijając okoliczne miejscowości. Początek omawianego odcinka zaczyna się zaraz za węzłem „Nisko Południe”. Trasa posiada ograniczoną dostępność, która będzie realizowana przez 4 węzły drogowe. Koniec budowy drogi ekspresowej S19 zlokalizowany jest w km 448+821,94, gdzie następuje włączenie w istniejący już przebieg drogi ekspresowej S19 w okolicach Sokołowa Małopolskiego.

Przedsięwzięcie obejmuje swoim zakresem:

  • budowę drogi ekspresowej S19 o długości ok. 29,67 km,
  • budowę 4 węzłów drogowych „Podgórze”, „Nowy Kamień”, „Kamień”, „Sokołów Małopolski Północ”,
  • budowę Obwodu Utrzymania Drogowego (OUD) „Sokołów Małopolski Północ”,
  • budowę obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przepusty),
  • budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych: kat. III - „Kamień” (w km 428+400,00), kat. II - „Jeżowe” (w km 428+400,00), kat. I - „Górno wschód” (w km 444+000,00), kat. I - „Górno zachód” (w km 444+000,00),

Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 stanowi fragment międzynarodowego korytarza transportowego – VIA CARPATIA. Korytarz ten ma łączyć Kłajpedę (Litwa) z Salonikami (Grecja). Korytarz ten ma przebiegać przez Litwę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję i Polskę. Pełni on również rolę uzupełniającą sieć dróg międzynarodowych przebiegających przez terytorium Polski.

Głównymi celami projektu są:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa podkarpackiego jak również poza granice państwa.

Spodziewane efekty

Konieczność budowy drogi ekspresowej S19 wymusza powiązanie jej z szeregiem inwestycji stanowiących ważne elementy sieci transportowej, obejmujące region oraz powiązania ponadregionalne i międzynarodowe. Projekt należy do bazowej sieci TEN-T i przyczyni się do stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T i pozwalającej na ich skomunikowanie za pomocą dróg szybkiego ruchu z Warszawą, stanowiącą główny węzeł miejski sieci bazowej.

Zakończenie realizacji projektu pozwoli na osiągnięcie wskaźnika produktu dot. dł. nowych dróg, który wyniesie 29,67 km, należące do sieci TEN-T.

Inwestycja skróci czas przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami.

Szczegółowe informacje dotyczące Zadania A znajdują się w zakładce /Kontrakt/Opis kontraktu.

/ Zamawiający

GDDKiA Oddział w
Rzeszowie ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
www.gddkia.gov.pl

/ Inżynier Kontraktu

SAFEGE S.A.S. Polska
al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
www.safege.pl/

/ Wykonawca-Lider

MOSTOSTAL WARSZAWA S.A
ul. Konstruktorska 12A
02-673 Warszawa
www.mostostal.waw.pl/

/ Wykonawca-Partner

Acciona Construccion S.A.
Avenida de Europa 18
Parque Empresarial la Moraleja 28108 Alcobendas,
Madryt, Hiszpania
www.acciona-construccion.com/